با هم بریم شاخ آفریقا

نوامبر 6, 2009

شاخ آفریقا به سرزمینی در تنگه باب‌المندب در کرانه قاره آفریقا گفته می‌شود.

اصل مطلب اینه حالا اگر خیلی جامع تر و دقیق تر می خواید بدونید :

از نظر جغرافیایی : شاخ آفریقا که در فاصله تقریبا مساوی از خط استوا و مدار راس السرطان قرار گرفته، ناحیه‌ای خشک و لم یزرع می‌باشد.

سوکوترا یک جزیره کوچک در سواحل سومالی در آب های اقیانوس هند است که بعنوان جزئی از آفریقا محسوب می‌شود. اندازه این جزیره 3600 کیلومتر مربع است. این جزیره بخشی از یمن، جنوبی ترین کشور شبه جزیره عرب است.
از نظر تاریخ باستان : پادشاهی آکسام (که بنام «آکزوم» نیز شناخته می‌شود)، یک دولت آفریقائی بود که در داخل اتیوپی، اریتره، شمال سومالی و یمن واقع گشته بود و در بین فاصله اولین و هفتمین از رونق بالائی برخوردار گردید. نظر به موقعیت استراتژیک شاخ آفریقا، در گذشته از این محل بمنظور ایجاد محدودیت در رفت و آمد دریای سرخ استفاده می نمودند.
در دوران عهد عتیق، این منطقه همچنین منبعی سرشار از منابع حیوانی و گیاهی شناخته شده بود: مصریان باستان، یونانیان باستان و رومیان گروه هائی اکتشافی را بمنظور کشف کندر، درخت صمغ مرمکی، خون سیاووشان یا سولفور سیماب به منطقه اعزام نموده و سپس این کالاها را از طریق راه کناره بخور خوشبو برمیگرداندند. بر این اساس، اهالی روم به این منطقه نام » رجیو آروماتیکا» را داده بودند.
و از نظر تاریخ مدرن : شاخ آفریقا منطقه ایست که دائما شاهد بحران بوده است. اتیوپی بلحاظ اهمیت جمعیتی، بخش قابل ملاحظه‌ای از منطقه شاخ را اشغال نموده است: حدود 85% درصد جمعیت منطقه در این کشور زندگی می‌کنند. اما در عین حال تاریخ اتیوپی درگیری های بسیاری را بین مسلمانان و مسیحیان بر سر منابع و زمین برای زندگی نشان می‌دهد. همچنین در دوران معاصر درگیری های ملی گرایان و طرفداران مارکسیسم – لنینیسم نیز شمائی دیگر از درگیری ها بوده است. مابقی منطقه نیز شاهد جنگ های پیوسته بوده است: یک جنگ داخلی بسال 1977 در سومالی اتفاق افتاد، که نتیجه آن بدون دولت ملی ماندن این کشور از سال 1991 ببعد بوده است. جنگ های داخلی سودانی ها در کشور سودان نمونه مهم دیگری از بی ثباتی در کل منطقه بشمار می‌رود. همچنین دیجیبوتی و اریتره نیز شاهد درگیری های مشابه بوده اند.
از آن گذشته، این منطقه دائما شاهد فجایع طبیعی مانند قحطی های مکرر (در اتیوپی) و یا سیل (سومالی) که مخصوصا به نقاط روستائی آسیب میرسانند. در نتیجه، این منطقه از بالاترین سطح سوء تغذیه در جهان برخوردار بوده و دائما با بحران های انسانی وسیع دست و پنجه نرم می‌کند. در فاصله سال های 1982 تا 1992، حدود دومیلیون نفر از ساکنان منطقه شاخ آفریقا، بر اثر جنگ و خشکسالی، جان خود را از دست دادند.
از سال 2002، شاخ آفریقا نقطه اصلی تمرکز توجه ایالات متحده، فرانسه، آلمان بهمراه یازده کشور آفریقائی در خصوص موضوع معروف جنگ بر علیه تروریسم قرار گرفته است.
از نظر گونه های حیوانی : حدود 220 نوع جانور پستاندار در منطقه شاخ آفریقا شناسائی شده اند. از میان گونه های در حال انقراض منطقه، ما به چندین گونه بزکوهی، مانند بیرا، دیباتاگ، دیک دیک نقره ای و غزال اسپک برمیخوریم. دیگر گونه‌های قابل ذکر عبارتند از الاغ وحشی سومالی، گراز صحرائی، میمون هاماداریاس، موش صحرائی کوتاه سومالی، جانور نرم تن و شانه بسر اسپک. گورخر گریوز تنها گونه وحشی بنظیر اکوئید منطقه حساب می‌آید.
برخی از گونه‌های مهم پرندگان منطقه شاخ آفریقا عبارتند از بوبو بارتی بالو، سینه سرخ بال – طلائی، سهره خانگی وارسانگ لی یا دراج دیجیبوتی.
با بیش از 285 نوع خزنده مختص این ناحیه و حدود 90 گونه بیشتر از مناطق دیگر، خزندگان بومی در منطقه شاخ آفریقا از هر منطقه‌ای دیگر در آفریقا بیشتر یافت می‌شوند. در میان انواع خزندگان بومی می‌توان به «هاووک گریریوس»، «هائمودراکون»، «دیتیپوفیز»، «پاچی کالاموس» یا «ایلوروگلنا» اشاره نمود. نیمی از این گونه‌ها منحصرا در سوکوترا یافت می‌شوند. برخلاف خزندگان، تعداددو زیستان در این منطقه بسیار کم است.
در منطقه شاخ آفریقا حدود 100 گونه ماهیان آب شیرین یافت می‌شود که 10 گونه آن بومی هستند. در میان انواع بومی، ما به ماهی خاردار کور سومالی و ماهی کی و سومالی که در حفره‌های زیر آبی ساکن هستند، برمیخوریم.

در واقع تمام این توضیحات باز هم قسمتی از کل معرفی شاخ آفریقا بود.

منبع : ویکی پدیا


2 Responses to “با هم بریم شاخ آفریقا”

  1. Mahda Says:

    ممنون. 😉

بیان دیدگاه